mandag 6. januar 2014

Gravlaks.

Det du ser på bildet over, er antagelig det aller beste jeg lagde i hele 2013. Faktisk vil jeg gå så langt som å si at det er noe av det beste jeg har laget, punktum. I hvert fall med fisk. Og så bekymret jeg var! Matforgiftning, for kort graving, for lang graving, for stram fiskesmak, for lite smak av krydder ... Kan du komme på en gravlaksrelatert bekymring, er det svært sannsynlig at jeg har hatt den. Og derfor kan jeg nå berolige deg: Det er ingen heksekunst å grave sin egen laks. Og resultatet blir usannsynlig bra.

Her er det du trenger:

Og slik gjør du:*
Og da er veien kort til dette:

Og så dette:

  Det skjer nemlig noe ikke så rent magisk under de to lagene med plastfolie du pakker laksefiletene dine inn i tykt dekket av salt, sukker, knuste hvite pepperkorn og vel så knuste korianderfrø. For ikke å glemme et røslig teppe av dill. Det du legger inn i kjøleskapet, er to biter rå fisk, men det du tar ut av kjøleskapet 24 timer senere, er intet mindre enn et mirakel: En fast og fin bit gravlaks, som du tørker fri for krydder og dill og går løs på med en meget skarp kniv. Og så den fargen da, dere.

Som et apropos: Å ønske seg skarp kniv i gave kan anbefales. Nå som julen er over, og du kanskje skal bytte både batteridrevne visper og forkler med Marve Fleksnes-motiv, er muligheten der til å bytte dem i noe du virkelig får bruk for - for eksempel når du inviterer på gravlakslag. Jeg er nå den stolte eier av en filetkniv fra Victorinox, den har fint og klassisk mørkt treskaft og er livsfarlig. Men mest for gravlaksfileten, altså.

*Bildet lyver litt, da du skal bruke to slike fileter du ser en av på bildet - vi hadde allerede spist opp den andre halvdelen da jeg kom på å knipse bilde av vidunderet. Men frykt ikke, metoden forklares i sin fulle lengde i oppskriften nedenfor - med to fileter og det hele.

Gravlaks
perfekt oppskrift fra Signe Johansen, aka Scandilicious, som også har skrevet en bok jeg har fullstendig dilla på for tiden - Secrets of Scandinavian Cooking... Scandilicious

1,5 kg helt fersk laksefilet, delt i to (jeg frøs min i 24 timer for å være helt sikker på å bli kvitt enhver bakterie. Spør du om å få laks til å grave i fiskedisken på matbutikken, vil personalet som regel gi deg to stykker som passer perfekt oppå hverandre, som er det du bør gå for)
1 ss hvite pepperkorn
2 ss korianderfrø
100 g havsalt
100 g sukker
3 pakker dill

Tørk av laksefiletene og legg dem med skinnsiden ned på en fjøl. Knus pepperkorn og koriander i en morter, og bland med salt og sukker i en liten bolle. Hakk dillen og fordel den på de to laksefiletene, og strø så salt- og krydderblandingen over dillen. Med en nennsom bevegelse legger du så den ene laksefileten oppå den andre, slik at de krydder- og dilldekte sidene (uten skinn) vender innover mot hverandre, og skinnsidene på begge filetene vender ut. Ha hele sulamitten over på et stort stykke plastfolie, og dekk områder med laksekjøtt med det av krydderblandingen og dillen som falt ut da du la den ene laksefileten oppå den andre. Pakk det hele stramt inn i minst to lag plastfolie, og legg pakken i en form, slik at væsken som trekker ut mens laksen graver, ikke ender opp noen andre steder i kjøleskapet ditt.
La laksen grave i minst 24 timer, opp til 48.
Før servering tar du laksepakken ut, heller bort væsken som har lekket ut i formen, pakker laksen ut og tørker av alt krydder og all dill, og legger laksebitene med skinnsiden ned på en fjøl. Bruk en skarp kniv til å skjære tynne skiver, diagonalt fra hale-enden og inn mot midtpartiet. Server med det tilbehøret du liker best, jeg er tilhenger av en enkel variant med flatbrød, seterrømme og rødløkringer som har ligger noen timer i kaldt vann for å ta bort den verste bitterheten. Øl tar jeg for gitt.




2 kommentarer:

Anonym sa...

Så flink du er! Elsker bloggen :) Nå skal jeg prøve å lage sjokoladecookies etter din oppskrift :)

Siri sa...

Anonym: Så hyggelig å høre! Kos deg med cookies :)