mandag 1. april 2013

Norsk-amerikansk kjøttkakesmørbrød med tomatsaus og karamellisert sjalottløk.


Ja, hvorfor ikke bruke en times tid på et smørbrød?
Inkluderer du tiden det tar å lage kjøttkaker også, kan vi snakke om et halvdagsprosjekt av et smørbrød. Men slapp av, du trenger ikke å lage kjøttkakene selv. Mamma lagde den som figurerer på bildet her.

Du kan fri til snille foreldre, kjøpe ferdiglagde kaker eller lage selv. Dette er et liberalt smørbrød, den perfekte kombinasjon av norsk grovbrød, karbonadesmørbrød og sjalottløk, med litt amerikanskinspirert tomatsaus som fungerer som ketsjup, bare ti ganger bedre, pluss litt mozzarella. Kort sagt: Smørbrød som er verdt strevet.
Det viktigste er sjalottløken. For hva ville vel et karbonadesmørbrød vært uten stekt løk? En naken karbonade på en (ofte kjip) skive brød. Karamelliser av hjertens lyst, og ikke glem at løk er omtrent den eneste norske grønnsaken i butikken for tiden - britene kaller månedsskiftet mars/april "the hungry gap" - lite å finne i jorda, lite er fortsatt godt i potetkjelleren / på kjølelageret. Men jeg holder motet oppe - om kun to små måneder kan man lage dette til middag hver dag. Perspektiv, folkens.
Imens kan du friste smaksløkene med et veritabelt tårn av et smørbrød, som funker som middag, lunsj, brunsj eller en særdeles sen frokost - her får du servert grønnsaker, kjøtt, brød og ost i én og samme fantastiske pakke. Vakkert er det ikke, men at du vil syns det smaker godt, det tør jeg vedde alle mine framtidige aspargesmiddager på.

Norsk-amerikansk kjøttkakesmørbrød med karamellisert sjalottløk og tomatsaus
per smørbrød
Jeg har skrevet oppskriften per smørbrød, men den er enkel å doble, tredoble eller gjøre enda større, f.eks. ut fra hvor mange kjøttkaker du har tilgjengelig. Osten er ikke spikra, så du kan godt bruke en skarpere ost, som parmesan. Jeg tok det jeg hadde til overs i kjøleskapet (som vanlig!), dette smørbrødet er nemlig som skapt for å bruke opp rester, både etter søndagsmiddager, brødleiver, osteklokker og pastasauser.

2 skiver grovt brød
1 kjøttkake
1 dl tomatsaus (min favoritt er pizzasausen min, oppskrift her, men du kan bruke ferdigkjøpt for å korte ned tilberedningstiden)
omtrent 50 g mozzarella, grovrevet
Karamellisert sjalottløk:
4 sjalottløk, skåret i tynne skiver
1 ss smør
1 ss olivenolje
salt og nykvernet pepper

Del kjøttkaken i to på langs og ha den i en liten bolle med tomatsausen. Vend kjøttkaken i sausen. Sett til side, og lag karamellisert sjalottløk: 
Smelt smør og olje i stekepanna. Tilsett løk og en klype salt og litt nykvernet pepper, og stek på lav varme til løken er gyllenbrun og smørmyk, omtrent en halvtime.

Forvarm grillelementet i ovnen til 200 grader. Legg inn brødskivene først, og rist dem et par minutter. Ta dem ut med stekespade og legg de to kjøttkakehalvdelene i tomatsaus på den ene brødskiva. Dander litt karamellisert sjalottløk på toppen og avslutt med revet mozzarella. Stek smørbrødet til osten har smeltet, omtrent 5 minutter. Pass på den "nakne" skiva så den ikke blir svidd, du kan godt ta den ut litt før den fylte skiva. Legg den "nakne" skiva oppå den fylte som lokk, og pynt gjerne med noe grønt. Jeg hadde basilikum for hånden, men karse ville vært et svært godt alternativ. Server smørbrødet rykende varmt.


2 kommentarer:

Anne sa...

Hvor ser det lækkert ud! Jeg elsker selv alt med tomatsauce og mozzarella, så jeg må prøve din opskrift :)

// Anne - etnipsalt.blogspot.dk/

Siri sa...

Anne: Tusen takk for kommentar, tomatsaus og mozzarella er en super kombinasjon!