tirsdag 28. februar 2012

Siris frokostsmørbrød.

Britene har en sånn greie kalt "the breakfast bap". Det er egentlig bare en typisk engelsk frokost servert i et rundstykke i stedet for med brød på siden, og det er aldri noe jeg kjenner trang til å bestille når vi spiser frokost eller brunsj ute (klikk lenken ovenfor og se hvorfor). Men jeg har nevnt Brendans forkjærlighet for the fry-up før, og siden kjærligheten ikke kjenner noen grenser (landegrenser, for eksempel), har jeg i kompromissets navn forsøkt å sette sammen en frokost vi begge kan tåle tidlig en lørdags morgen.
Denne helgen har jeg også hatt fint besøk fra Norge, i form av min kjære mor. Et norsk-engelsk frokostsmørbrød må selvsagt kvalitetskontrolleres av en upartisk (vel, noe upartisk) tredjepart, og mamma rapporterte at dette var et smørbrød hun kunne kjennes ved. Og da er alt vel.
Eggstekingen min krever nok mer trening ... Men det fine med å putte et stekt egg i et smørbrød, er at du kan legge på topplokket og la estetikken seile sin egen sjø. Men litt karse gjør seg jo. I forkant av påsken tenker jeg alltid på de melkekartongene vi malte gule, puttet bomull og sådde karse i i barnehagen, til glede (eller ikke) for de der hjemme. Karse er imidlertid faktisk godt, og et fint lokalprodusert innslag på brødskiva når ruccolaen kommer fra Italia og du egentlig ikke har lyst på rapidsalat i det hele tatt.
Jeg må kun insistere på én ting når det kommer til dette smørbrødet: Velg et godt brød. Her i Cambridge er det synonymt med å bake selv, og det er også en av grunnene til at den klassiske breakfast bap er så utiltalende; britisk brød = svamp forkledd som menneskeføde.

Bacon og pølser er byttet ut med salami, ketsjup med hakkede soltørkede tomater, svampebrød med skikkelig brød: Dette er en frokost jeg tror kan friste både briter og nordmenn.

Siris frokostsmørbrød

Per smørbrød:
2 skiver godt brød
litt sennep (jeg brukte Dijon)
to eller tre soltørkede tomater
et par skiver salami, eller to strimler sprøstekt bacon
et egg
salt og pepper
litt grønt, f.eks. karse

Hvis brødet er ferskt, lar du det være; dersom det har sett bedre dager, kan du gi det en omgang i brødristeren. Smør så sennep på den ene skiven. Hakk de soltørkede tomatene i mindre biter, og legg de på den andre brødskiven (den uten sennep). Legg salami eller bacon oppå der igjen, og stek så egget ditt. Mamma liker det stekt på begge sider, jeg syns solsiden opp er å foretrekke. Spør eventuelt de du lager smørbrød til, hvordan de foretrekker egget sitt. Ha det ferdigstekte egget oppå salamiskivene eller baconstrimlene, krydre med litt salt og pepper, strø over karse og legg så på skiven med sennep på, på toppen. Server, og nyt.

2 kommentarer:

AC sa...

Digger måten du skriver på. Sitter her og humrer for meg selv :-)
Veldig glad for å ha oppdaget bloggen din :-) Inspirerende!

Siri sa...

AC: Tusen takk for supertrivelig kommentar! Misunner deg som bor i Kristiansand, studerte der og falt helt pladask for byen!