tirsdag 22. november 2011

Havrepannekaker.

Havregrøt til overs fra frokosten i morges? 
Forrige uke foretok jeg to eksperimenter med frokostrester i bakst, og kan fornøyd rapportere at begge er ypperlige måter å gjøre morgenens overflødige grøt til samme dags kveldskos på, eller frokost dagen derpå for den saks skyld. Først bakte jeg et brød, med fenikkelfrø og havregryn strødd på toppen – det har forsvunnet i Brendans matpakke. (Og ja – Brendan er konvertert til matpakkens verden; visstnok fordi det har en slankende effekt. Jeg sier bare takke meg til rødbetesalat, jeg.) Deretter bladde jeg litt i et par kokebøker jeg har liggende framme på stuebordet for øyeblikket, blant dem Good to the Grain, en bok du ikke kan ha unngått å komme i kontakt med dersom du leser amerikanske matblogger. De har lovprist boken opp i skyene, og jeg er da ikke laget av tøffere materiale enn at jeg også tydde til Buy with 1-Click på Amazon (for øvrig den skumleste knappen på verdensveven), etter å lest omtrent tjuefem glødende anmeldelser med tilhørende fristende oppskrifter. Man er da ikke fremmed for litt gruppepress!
Boken har noen ingredienser jeg stusser fælt på - hva skal jeg for eksempel bruke teff-mel til? Og hva er egentlig teff-mel? Men denne oppskriften på pannekaker stammer imidlertid fra kapittelet (de er delt inn etter meltype) om havremel, som du enkelt lager selv ved å kjøre havregryn i kjøkkenmaskinen til det er finmalt. Enkle løsninger, det er tingen.
Siden hver lørdag er synonymt med pannekakefrokost her i huset, har jeg endt opp med å kunne dele noen andre godbiter rundt omkring på bloggen, men akkurat disse har en ekstra fordel: Grøten gjør dem skikkelig mettende, en kvalitet andre pannekaker gjerne mangler. Og når pannekakene har havregrøt i seg, så er de jo nesten helsekost? Eller?

Havrepannekaker
fra Good to the Grain av Kim Boyce
ca. 10 ganske store og lubne pannekaker

50 g havremel (eller samme mengde havregryn, kjørt i kjøkkenmaskinen til mel)
90 g hvetemel
2 ss sukker
2 ts bakepulver
1/2 ts salt
3 ss smeltet smør
3 dl helmelk
1 kopp havregrøt (jeg brukte litt mer, nærmere to kopper, uten problemer)
1 ss sirup
2 egg

Sikt de tørre ingrediensene i en bolle, og ha i det som blir igjen i sikten også. Visp sammen smør, melk, havregrøt, sirup og egg til det hele er godt blandet. Bruk en slikkepott til å vende inn de våte ingrediensene i de tørre, slik sikrer du luftige pannekaker. Røren blir tykk, litt klumpete og har en hullete overflate. Du bør bruke røren omgående, ellers blir den fort for tykk (da sper du med litt mer melk). Varm en stekepanne eller takke på middels varme, og pensle den med smør. Når du begynner å se små bobler på overflaten, og pannekakene begynner å se litt "tørre" ut, kan du snu dem med en stekespade og steke videre på den andre siden. Ha ferdigstekte pannekaker på et fat som du putter i stekeovnen (på så lav temperatur som ovnen tillater), slik at pannekakene holder seg varme til du har stekt ferdig og er klar til å servere dem. Syltetøy og gresk yogurt er snadder på toppen. Er du Brendan, bruker du kniv og gaffel, er du meg, vasker du deg heller på hendene etterpå.





2 kommentarer:

Martina sa...

1-click funksjonen er livsfarlig..kjøpte nylig jamie's nye bok på den måten (som forøvrig er en herlig bok synes jeg). Og disse pannekakene er supergode! Har laget de flere ganger enn jeg kan telle, fant oppskriften på smittenkitchen. God frokost :)

Siri sa...

Martina: Smitten Kitchen = for en blogg! Gleder meg til kokeboken hennes kommer ut, den blir garantert offer for 1-click-metoden.