tirsdag 12. april 2011

Greske kjøttkaker (kaftedakia) + tomatsaus.

I morgen sitter jeg på et fly til Budapest, der palmehelgen blir fylt av jazz og gulasj. Værmeldingen sier regn og fem grader, jeg burde si at det ikke finnes dårlig vær og så videre, men ærlig talt prøver jeg i stedet å tenke at blir det skikkelig ille, kan jeg jo sitte på kurbad hele dagen.

Jeg vet skammelig lite om det ungarske kjøkken, og har gjort noen undersøkelser som ikke bunner ut i stort annet enn gulasj, men da vet jeg jo i det minste hva jeg skal kjøpe inn mens jeg er der. Tror ikke man kan få for mye paprikapulver!

Skal jeg forsøke meg på gulasj syns jeg det bør vente til jeg har observert den i sitt rette element, så derfor blir det noe helt annet til middag i dag, en oppskrift fra et land der det ikke er fem grader og regn, men til gjengjeld en statsgjeld på 144 prosent av BNP. (Bitter? Bare hvis det regner hver dag i fem dager i strekk.)
Ingrid foreslår en blanding av kjøttdeig og medisterdeig i originaloppskriften på disse greske kjøttkakene, jeg har store problemer med medisterdeigen de har på Ica (land? Produksjonsdato? Noe?), derfor ble kjøttkakene mine laget på kun kjøttdeig. Du må gjerne prøve deg med medisterblandingen, forholdet er 300 g medisterdeig til 400 g kjøttdeig. Noen av disse kakene ble pizzafyll dagen etter, delt i mindre biter og med selskap av smørstekt sopp. Får du også rester (dette blir ganske mange kjøttkaker), kan jeg sterkt anbefale pizza dagen derpå.

Greske kjøttkaker (kaftedakia)
inspirert av Ingrids matminner av Ingrid Espelid Hovig
4 porsjoner

700 g kjøttdeig
3 tykke skiver loff uten skorpe
1 løk
1 egg
1 ss olivenolje
1 ts salt
1 ss sitronsaft
2 ss hakket persille
1/2 ts oregano eller 2 ts spisskummen (jeg brukte oregano)
1/2 ts pepper
smør og olje til steking

Bløt loffen i vann i ca. 10 minutter. Klem vannet ut. Kna sammen kjøtt, loff, finhakket løk, egg, olje, salt, sitronsaft, persille og krydder. La farsen hvile i ca. 20 minutter. Form små boller. Stek dem brune og gjennomstekte i en blanding av smør og olivenolje.

Tomatsaus
loc ibid.
2 ss olivenolje
3 fedd hvitløk
1 boks hakkede tomater
2 til 3 ss tomatpuré
1 ts dijonsennep
1 ss pepperrot (på tube)
salt og pepper
eddik etter smak

Rens hvitløken, og la feddene frese på svak varme i oljen i 10 minutter. De skal ikke bli brune. Ha hakkede tomater, tomatpuré, sennep, pepperrot og hvitløk i en food processor (jeg brukte stavmikseren), og kjør til en jevn saus. Hell sausen tilbake i kjelen og la den småkoke lenge (min sto på platen i ca. 2 timer). Smak til sausen med salt, pepper og eddik (jeg droppet eddiken). Server sausen til de greske kjøttkakene.



Ingen kommentarer: