fredag 8. april 2011

Gratinert løksuppe.


Hjertet mitt banker for gratinert løksuppe. Det var nemlig nettopp denne franske delikatessen som figurerte som forrett da jeg på ellers klassisk norsk vis ble innlemmet i de voksnes rekker, gjennom konfirmasjonen. Hovedrett var stek og desserten var rips med vaniljesaus, og jeg husker man kunne se hjertet til tante synke da hun fikk høre hva konfirmanten hadde bedt om til forrett. Det falt nemlig på henne å skrelle løk til 30 suppeporsjoner.


Jeg er veldig usikker på akkurat hvorfor jeg ville ha løksuppe denne dagen ... Løksuppe, liksom? Hva med rekecocktail? Eller om det absolutt måtte være flytende, blomkålsuppe? Antagelig mente jeg det ville være meget sofistikert å feire min inntreden i voksenverdenen med en skikkelig kosmopolitisk entrée.

Men i ettertid er jeg glad for å ha et helt spesielt forhold til noe så godt, og så rørende enkelt.
En hit blant såvel konfirmanter i fint selskap som klissvåte turgjengere på en tirsdag. Eller torsdag. 

Løksuppe
fra Den rutete kokeboken av Ingrid Espelid Hovig
4 porsjoner

ca. 500 g løk (mellom 5 og 7 stk.)
2 ss olje
1 l buljong (vann + terning)
1 laurbærblad
1/2 krm pepper
1 ts timian
(salt)
Til gratinering:
4 loffskiver, gjerne ristet
2 dl revet ost (jeg brukte vellagret Jarlsberg)

Rens løken og skjær den i tynne skiver. Varm oljen i en gryte. Ha løken i og brun den til den er lys brun og mør. Spe med kraft og ha i krydder. La suppen småkoke i 5 til 10 minutter. Ta opp laurbærbladet og smak evt. til med salt. Nå kan man velge om man vil gratinere suppen rett i suppebollene, eller gjøre som jeg gjorde, og putte hele gryta i ovnen med loffskivene i. Dette blir hakket mindre elegant, men er en fin metode dersom du er redd for suppebollene dine eller vil spare bittelitt tid. Legg uansett loffskiver med revet ost på, i suppen, og gratiner ved 275 grader i ca. 10 minutter. Serveres omgående.


3 kommentarer:

Siven sa...

Løksuppe er jo bare fantastisk nydelig!! :D

Jeg må si jeg var voksen før jeg fikk øynene opp for denne gleden. Du var dermed litt tidligere ute enn meg, men nå er det en favoritt uansett.

Martina sa...

Jeg er også fan..ikke så glad i at brødet blir helt mykt da, så jeg tar stort sett dette ved siden av. men veldig godt er det!

jeg leste om ingefærkaken som ikke ble så bra her for en stund siden, men jeg har en veldig god oppskrift du kunne prøvd?

http://www.guardian.co.uk/lifeandstyle/2010/may/22/fresh-ginger-coffee-cake-lepard

tok utgangspunkt i denne, men byttet ut olje med smør (gikk fint). du kan godt øke mengden ingefær hvis du er glad i det. jeg syntes det smakte litt lite.
og så måtte min steke lenger enn oppgitt (45 min), men her er det vel bare å prøve seg litt fram.

i glasuren brukte jeg bare 50 g smør, men tror nesten smøret i glasuren er helt overflødig.

veldig godt i alle fall.

Siri sa...

Siven: Jeg tror den er en sånn suppe som smaksmessig likes av de fleste! Og ost er jo aldri feil heller :P

Martina: Tusen takk for ingefærkaketips! Jeg må innrømme at hele prosjektet tok litt luven fra meg, men man skal jo ikke gi opp. Dan Lepard er jeg stor fan av, får alltid lyst til å lage Guardian-oppskriftene hans som trykkes i avisen hver lørdag!