søndag 16. januar 2011

Sjokolademoussekake.

Festlige anledninger krever festlige kaker. Og hva kan egentlig være mer festlig enn å spise sjokolademousse utkledd som kake?

Skjønner du at jeg ikke har mye til sosialliv?

Her er et hett tips dersom du har brukt mesteparten av dagen på å finne den perfekte kardiganen til barnedåpen til kjærestens gudsønn, og dermed dessverre har lite tid å bruke på å lage en imponerende kake til dåpsfesten, slik du hadde planlagt: Lag denne kaken. Ingen vil ta skade, og til og med dåpsbarnet vil kunne ta del i feiringen, siden dette er bakst helt fri for tyggemotstand.
I tillegg gir den plenty med energi til å underholde de voksne enda litt lenger.
Gratulerer med dåpsdagen Henry!

Sjokolademoussekake (eller sjokoladeterte, som den opprinnelig het)
fra Olive

500 g mørk sjokolade
550 ml kremfløte
1 vaniljestang, kun frø
2 ts vaniljeessens
kakao, til rulling

Smelt sjokoladen, og la den avkjøles litt. Varm 3 ss av fløten med vaniljefrøene, og la dette også avkjøles. Bland resten av fløten i vaniljeblandingen, ha i vaniljeessensen og pisk dette til en stiv krem. Bland i halvparten av den smeltede sjokoladen, og vend deretter i resten. Kle en springform med en diameter på mellom 17 og 20 cm (min form var på 20 cm) med plastfolie. Ha blandingen i, lag noen topper i overflaten med en kniv, og sett formen i kjøleskapet i minst et par timer (jeg lagde min kvelden før festen). Åpne springformen, pell av plastfolien og rull kanten av kaken i kakao (som det går fram av bildene, fikk jeg ikke tid til å rulle). Serveres gjerne med vispet krem (vi hadde den au naturel, som det så fint heter, og det var det ingen som klagde på).

2 kommentarer:

Astrid sa...

Oh hellige sjokoladelykke! Den kaka ser god ut!

Hurra for Bergen! Ja, februar kan være ganske nitrist, men Bergen er en vakker by som kan nytes i alt slags vær ;-)

Har tenkt å lage en ny Bergensguide på bloggens snart, denne begynner å bli litt gammel http://hei-astrid.blogspot.com/2008/10/small-bergen-guide.html Enn så lenge får du kafétips på direkten.

Skikkelig god kaffe får du blant annet på Kaffekompaniet og Smakverket, for tiden mine favoritter. Smakverket har dessuten digg mat. Det har Godt Brød også. Jeg går skammelig lite på kafé, men disse er bankers ;-)

http://www.kaffemisjonen.no/
http://www.smakverket.no/
http://www.bakeverksted.no/

God fornøyelse!

Siri sa...

Astrid: Takk for tips! Godt brød har vi jo i Oslo også, stor fan av pizzabollene deres :) Gleder meg til å besøke Kaffemisjonen, har hørt mye bra!