lørdag 15. januar 2011

Grove frokostrundstykker med sesamfrø.


Engelskmenn har en unik måte å løse problemer på.

De velger ofte ikke den beste løsningen, og tetter for eksempel gjerne hull i husveggen med papp. Kjøkkenet vårt er dårlig isolert, så Brendan har stappet avispapir i den unødvendige kattedøren for å løse problemet.

Jeg trenger vel ikke å fortelle at kjøkkenet fremdeles egner seg dårlig som heveplass for gjærdeiger. Det er imidlertid et utmerket sted å avkjøle hvitvin på.

Halvhjertede løsninger er sjelden de beste, men i går måtte jeg værsågod svelge enhver kritikk av engelsk tenkemåte når det kommer til mangler i vareutvalget på super'n, og måten den problemstillingen ble løst på.

Irritert fordi jeg trengte fersk gjær og av tidligere erfaring vet at det er umulig å få tak i, gikk jeg oppgitt bort til en mann som stod og fylte i hyllene. Jeg spurte om de kanskje hadde fått inn noe fersk gjær, vel vitende om at svaret ville bli nei.

"Nei," sa han, ikke overraskende.
"Men du kan få fersk gjær gratis av gutta borte i bakeriavdelingen."

[litt flau, da]

Plutselig sto jeg altså med en hel plastikkpose full av fersk gjær, og følte meg nesten litt kriminell.

Engelskmenn, altså. Hvorfor løse et problem permanent når det går raskere å fikse en midlertidig løsning? Hvorfor isolere når man kan kle på seg flere lag med klær? Og hvorfor selge når man kan gi bort?

Som den nordmannen jeg er, feiret jeg denne lille hverdagsseieren med å bake rundstykker. Siden jeg bor i England, gikk jeg også på puben etterpå.
Disse rundstykkene er geniale, siden du gjør deigen klar om kvelden, og baker ut, etterhever og steker dem mens kaffen koker og du får hentet avisen. De er luftige og syrlige og var ypperlige til eggerøre i morges.

Grove frokostrundstykker med sesamfrø
fra Pain de Martin
10 små rundstykker

3 g fersk gjær
400 g yogurt naturell
300 g hvetemel
90 g sammalt hvete grov
9 g salt
ekstra sammalt hvete grov, til utbaking
sesamfrø, til utbaking

Om kvelden: Bland ut gjæren i yogurten, og tilsett de tørre ingrediensene. Bland godt sammen, dekk med plastfolie og la stå i romtemperatur til neste morgen.
Om morgenen: Sett ovnen på så sterk varme som mulig, og plasser en bakeplate på midterste rille og en på nederste. Skrap deigen ut på melet bakebord, og klapp den til en firkant. Brett den sammen, ovenfra og nedenfra, en brett under og en brett over. (Mine rundstykker ble, som det går fram av bildene, avlange, mens originaloppskriften viser dem som mer firkantede.) La deigen heve i førti minutter, del så leiven opp i mindre biter. Ha en blanding av en neve sammalt hvete grov og to never sesamfrø på bakebordet, og rull bitene i denne blandingen. Legg emnene på et bakepapir, dra bakepapiret over på en fjøl og la deretter hele sulamitten gli over på den varme bakeplaten i ovnen. Stek rundstykkene i ca. 15 minutter, hold et øye med sesamfrøene slik at de ikke blir brent.

Ingen kommentarer: