torsdag 4. november 2010

Daddel- og kanelkake.

I over ett år har vi hatt en eske med dadler stående i stua. Den er på størrelse med en skoeske, bundet sammen med silkebånd, og ser i det store og hele lite ut som en kartong tørket frukt.
Den var en gave fra naboene våre, de hadde vært hjemme i Saudi-Arabia og kom tilbake fullastet med medjool-dadler og meter på meter med et meget vakkert, midnattsblått fag av nervøs fløyel. Har lenge lurt på hva jeg skulle gjøre med begge disse sjenerøse gavene, og selv om dadler jo kan spises alene, er jeg ingen stor tilhenger av dem. Og så bruker jeg så lite nervøs fløyel.
Det har som sagt tatt meg et år å få smelt sammen denne kaken, og det kan jeg angre på nå. Den ser ut som brownies, har konsistensen til brownies men smaker magisk nok helt annerledes enn brownies, ganske juleaktig (ikke overraskende) og meget, meget tilfredsstillende på en sur høstdag, når alt som frister, er å sitte i go'stolen og se på The Tudors på dvd. Og kakerøren er omtrent like god som pepperkakedeig, noe som bør tale sterkt i kakens favør (i Siris testkjøkken ser vi nøye på alle aspekter av oppskriftene). Det må jo være verdt å ofre noen dadler for.*

Spørsmålet er hva jeg skal gjøre med den nervøse fløyelen. Jeg kan bare brodere korssting.

* Kanskje ikke? Burde jeg heller vurdert salg på Finn?

Daddel- og kanelkake
fra Spice Market av Jane Lawson
 
600 g dadler uten stein, hakket
1 ts natron
125 g usaltet smør, i biter
155 g mykt brunt sukker
2 egg
185 g hvetemel
1/2 ts bakepulver
1/2 ts kanel, pluss ekstra til strøssel
60 g melis

Sett ovnen på 180 grader. Smør en firkantet form (ca. 23 x 23 cm) eller liten langpanne, og legg bakepapir i bunnen. Ha dadlene i en kasserolle med 500 ml vann, og la det koke opp. Skru av platen og bland inn natronet, husk å røre godt. La blandingen avkjøles til romtemperatur. Pisk smør og sukker luftig, og ha i ett egg om gangen. Pisk godt mellom hvert egg. Sikt sammen mel, bakepulver og kanel, og vend denne blandingen inn i røren vekselsvis med daddelblandingen. Ha røren i formen, stryk den utover og stek i 55 til 60 minutter. La kaken avkjøles i formen i 5 minutter, og ha den deretter over på rist for å avkjøles helt. Del kaken i 36 biter, sikt over melis blandet med litt kanel og snu og vend på kakebitene slik at de blir dekket av strøsselet. Strøsselet trekker gradvis inn i kaken, så hvis du lager den en god stund før servering, bør du vente med å ha det på kaken til rett før servering. Holder seg fem dager i lufttett boks, eller tre måneder i fryseren.

2 kommentarer:

Frøydis sa...

Å, jeg elsker dadler, og jeg elsker å ha dadler i mat. Gjett om jeg skal lage den kaken! Takk for oppskrift :)

Siri sa...

Bare hyggelig å kunne spre daddelgleden!