onsdag 20. oktober 2010

Rødbetesalat med sennepsfrø og appelsin.

Dette burde kanskje heller kalles "Klassisk halloween-salat". Jeg forsøkte så godt jeg kunne å fjerne alle spor etter meg, men tror det mentale bildet av mitt eget kjøkken forkledd som et åsted for en kriminell handling (også kalt "skrelling og påfølgende riving av rødbeter"), nok er etset inn i hjernebarken.
Hett tips: Bruk en stor skjærefjøl, så slipper du å ende opp med rødbeteskrell og tilhørende rødrosa fingeravtrykk over hele kjøkkenbenken. Det er tross alt lettere å fjerne bevisene fra noe som får plass i oppvaskkummen.
På tross av denne salatens noe avskrekkende utseende, er den fantastisk god på smak. Tenk råkost, men interessant råkost. Tenk nøtteaktig, syrlig og ganske så uimotståelig.

Ikke tenk på manikyren du eventuelt måtte ha. Det er fare for at den ikke overlever dette stevnemøtet.

Rødbetesalat med sennepsfrø og appelsin
fra Sarah Raven's Garden Cookbook av Sarah Raven
4 porsjoner

3 ss sennepsfrø
4 eller 5 middels store rødbeter
1 ss hasselnøttolje (jeg brukte valnøttolje, fungerte som en drøm)
revet skall og saft av 1 appelsin
salt og pepper


Rist sennepsfrøene i en tørr stekepanne i to til tre minutter. Pass på å røre hele tiden for å unngå at frøene svir seg. Skrell rødbetene og riv dem med et råkostjern. Ha dem i en bolle, drypp over nøtteoljen og bland inn appelsinskall og -saft, sennepsfrø, salt og pepper.

1 kommentar:

Frøydis sa...

Fin blogg selv! Deilige bilder :)