mandag 13. september 2010

Ovnsbakte fersken.

 Da vi var på ferie i Frankrike, havnet vi tilfeldigvis midt i ferskensesongen.

Det var det ingen som var lei seg for.
Vi spiste et ikke beskjedent antall av denne vakre frukten, og jeg tenkte flere ganger hvor gjerne jeg skulle ha fylt kofferten til bristepunktet med duftende, myke fersken, for å kunne nyte smaken av sommer også etter at vi hadde lagt Languedocs frukthager bak oss.
Bortsett fra at en koffert full av fersken sannsynligvis ville resultert i et (fersken-) blodbad, førte visse andre shoppingrelaterte logistikkproblemer til at denne ferskenhamstringen aldri fant sted.
Det har jeg angret på mange ganger siden.

Sist på lørdag, da jeg lagde disse ovnsbakte ferskenene, og innså at de hadde blitt en million ganger bedre med en fersken rett fra treet, i stedet for en fersken som ble plukket umoden i Frankrike for å sendes til England.

Moralen er: Befinner du deg i Frankrike under ferskensesongen, nyt. Befinner du deg i England eller Norge, er du nødt til å klemme deg fram til den mest modne frukten, la dem steke lenge, og krysse fingrene. Med mindre du har et ferskentre i hagen. I så fall er jeg fryktelig misunnelig.
Det er litt sent på året for fersken, men jeg måtte bare dele denne knallgode måten å tilberede frukt på (prøv å bytte ut fersken med plommer, som er i sesong just nu). Ser du en fersken, grip sjansen til en siste smak av sommer for i år.
Ovnsbakte fersken
4 porsjoner
fra Easy Italian av Maxine Clark

4 store, godt modne fersken
9 amarettikjeks, knust
25 g malte mandler (jeg brukte hasselnøtter, siden det var det jeg hadde i skapet)
1 eggeplomme
1 ss kakao, siktet
300 ml tørr hvitvin
2 ss brunt sukker

Forvarm ovnen til 180 grader. Vask ferskenene og tørk godt av dem med tørkerull. Del dem i to og fjern steinen. Bruk en teskje til å fjerne litt av fruktkjøttet, som du deretter finhakker. Bland fruktkjøttet, amarettikjeks, malte mandler, eggeplomme og kakao i en bolle, og fyll ferskenene med blandingen. Plasser de fylte ferskenene i en ildfast form, hell over vinen og strø over det brune sukkeret. Stek ferskenene i 25 minutter. La dem avkjøles, og server ved romtemperatur. Drypp sausen fra formen over.

Ingen kommentarer: