onsdag 7. juli 2010

Kanelkake.


Jeg vet ikke hvorfor, men kanelen man får kjøpt på britiske supermarkeder, har en helt annen smak enn kanelen jeg er vant med hjemmefra. (Noe som minner meg på dette. Politisk overkorrekthet på høygir. Det minner om britiske tendenser ... selv om de ikke setter stopper for salg av gollywogs her i landet. Kanskje det er et resultat av å bo sammen med en erkekonservativ, men jeg tror politisk korrekthet veldig lett kan skape flere fordommer enn den eliminerer ...) Tilbake til kanelen. Et mye mindre omstridt tema.

Sannsynligvis benytter vel norske forhandlere en annen sort, men hvorfor er den så mye bedre enn den britiske selskaper velger seg? Kanskje det bare er vane.

Uansett hvilken type kanel du bruker, føler jeg meg ganske trygg på at denne kaken blir en suksess. Det ble den i hvert fall her, og forsvant på mystisk vis fra kontorkantina på under én time. Forespørsler om oppskriften har også meldt seg, det ser jeg alltid på som et godt tegn!
Kanelkake
fra Damms store bakebok

125 g smør
2 1/2 dl sukker
2 egg
4 dl hvetemel
2 1/2 ts bakepulver
1/2 ts salt
2 til 3 ts vaniljesukker (jeg er glad i vanilje og brukte 3)
3 dl rømme

Fyll:
1 dl sukker
1 ts kanel (jeg er også glad i kanel, som du kanskje har skjønt, og brukte 2)

Smør og strø en springform på 24 cm, og dekk bunnen med bakepapir. Forvarm ovnen til 175 grader. Rør smør og sukker hvitt og luftig, og tilsett eggene ett om gangen. Rør godt mellom hvert egg. Bland mel, bakepulver, salt og vaniljesukker, og tilsett denne blandingen vekselsvis med rømmen, i røren. Ha halvparten av røren i formen, bland sammen ingrediensene til fyllet og strø halvparten av fyllet over. Dekk deretter med resten av røren, strø over resten av fyllet og stek kaken i omtrent én time. Avkjøles på rist, dekket av et kjøkkenhåndkle.

Ingen kommentarer: