mandag 5. juli 2010

Jordbærmuffins.


Jordbærtid, altså. I dag hadde jeg jordbær i havregrøten min til frokost, spiste jordbær med gresk yogurt til lunsj, og mistenker vel at det blir jordbær med fløte på til dessert i kveld.

Men jeg blir jo aldri lei! Så da lar vi de små røde ta helt overhånd.
Jeg kokte forresten jordbærsyltetøy for første gang i helgen, etter å ha kjøpt en imponerende mengde syltebær på markedet, i et anfall av akutt husmoraspirasjon (om ikke solstikk). Jeg prøvde meg også på en avart av den populære påleggsvarianten lemon curd, jordbærcurd! Dersom den godkjennes som en ekte curd av min ekspert på britisk matkultur, skal jeg spre gospelet her på bloggen (lukten av den småkokende curden (?!) alene er ganske så fortreffelig). Litt usikker på om det ble curd-aktig nok, men altså, nok curding (en velsmakende variant av nerding). Fram med muffinsene:

Jordbærmuffins
fra The Baker av Leanne Kitchen
12 stykker

280 g mel
4 ts bakepulver
170 g sukker
2 egg
250 ml melk
1/2 ts vaniljeessens
75 g smør, smeltet
ca. 2 ss jordbærsyltetøy (jeg brukte nok litt mer, syltetøy er tingen)
6 små jordbær, renset og delt i tynne skiver
melis (valgfritt)

Forvarm ovnen til 200 grader. Smør et muffinsbrett med 12 hull, eller plasser 12 muffinsformer på en bakeplate (kan være lurt å lage doble former). Sikt mel og bakepulver i en bolle, ha i sukker og bland godt. Lag en fordypning i blandingen. I en annen bolle visper du sammen egg, melk, vaniljeessens og smør. Hell dette i fordypningen i melblandingen, og rør til deigen blir jevn. Fyll muffinsformene med tre fjerdedeler av røren, og ha ca. en halv teskje syltetøy i hver form (jeg brukte nok altså litt mer) og dekk deretter syltetøyet med den resterende røren. Spre jordbærskivene dekorativt på toppen av hver muffins (tre skiver per muffins er passe), dytt dem litt ned i røren. (Men ikke for mye! Det gjorde jeg, og angret.) Stek muffinsene i 20 minutter, til de er pent gyldne. La dem avkjøles i formen i fem minutter, ta dem deretter ut på en rist for å avkjøles helt. Sikt over litt melis hvis ønskelig. Disse smaker best samme dag.

Ingen kommentarer: