tirsdag 11. mai 2010

Grillet asparges med pancetta.

På engelsk har de et fint ord for teknikken som består i å kle noe i noe annet. På norsk kan vi pakke inn noe, men når det kommer til matlagning syns jeg "innpakket i" fungerer ganske dårlig. Asparges innpakket i pancetta. Asparagus wrapped in pancetta. Det er en forskjell der.

Og man pakker jo egentlig ikke aspargesen inn, man tvinner pancettaskivene rundt dem. Pancettatvunnet asparges? Asparges innviklet i pancetta? Nei her tror jeg matnorsken kommer til kort. Forslag mottas med takk.
Nok språknerding for i dag, tror jeg.

For det er mye godt man kan tvinne litt pancetta rundt. På hollandsturen vår for et par uker siden serverte vertinnen vår (moren til en av mine nederlandske kollegaer) fenikkel innpakket i kokt skinke og gratinert med ost. Det var akkurat så godt som det høres ut (om ikke enda litt bedre), og det fikk meg til å tenke på hvor fantastisk fennikel med litt pancetta rundt sikkert også smaker. Og det fine med kjøttstykker som har høyt fettinnhold, er at du ikke trenger noen saus eller ostetopping for å holde det som er innpakket, saftig og fint.

Grillet asparges med pancetta
Inspirert av Seasonal Food av Susannah Blake
To porsjoner som forrett

ca. 200 g asparges
olivenolje
salt og pepper
ca. 12 skiver pancetta (avhenger av hvor mange asparges du har, beregn én skive per skudd)
en varm grill

Når grillkullet er blitt hvitglødende er grillen tilstrekkelig varm. Tvinn en skive pancetta rundt hvert aspargesskudd, plasser dem på et stykke dobbel aluminiumsfolie, drypp litt olivenolje på dem og krydre med salt og pepper (husk at pancettaen er salt, så vær sparsom med saltet. Du kan alltids sette fram salt på bordet og la folk krydre selv). Dekk med litt mer folie og vær på vakt. Grillingen tar ikke lang tid (så fremt grillen er skikkelig varm), aspargesen er klar når pancettaen har blitt gyllen og sprø.

3 kommentarer:

astrid sa...

NAM!

Jeg tror kanskje ordet du leter etter er "surret". Asparges surret i pancetta. mmmm.

Siri sa...

Astrid: Når jeg hører "surre" i forbindelse med matlaging, tenker jeg på stekemetoden å surre, "å surre i litt smør" e.l. Men det kan funke!

Anonym sa...

I oppskriften skriver du jo "Tvinn en skive pancetta rundt hvert aspargesskudd..." og det høres bra ut. Kanskje pancettatvunnet asparges kan funke. Eller ikke.