mandag 22. mars 2010

Sprø rugkjeks med karve.


Kaÿa, min norske kollega på jobb, kjenner meg rimelig godt.

Til bursdagen min i forrige uke gav hun meg ost.

Tre fantastiske oster, faktisk, med en rimelig påtrengende aroma. Med andre ord den beste typen ost: Den som lukter død og pine.

Og hva gjør man når man huset dufter såpass sterkt av ost at naboene begynner å se skrått på deg?
Osteparty!

Og dermed trenger man kjeks. Dette er den første sorten jeg bakte, jeg har en annen oppskrift å dele i morgen. Følg med!

Sprø rugkjeks med karve
fra Damms store bakebok
ca. 40 stykker

100 g smør eller margarin
1 dl melk
2 dl sammalt rug
1 dl hvetemel
1 dl siktet rugmel
1 ts bakepulver
1 ts sukker
1/2 ts salt
1 ts nystøtt karve eller spisskummen

Forvarm ovnen til 200 grader.
Smelt smøret i en liten kasserolle. Ha i melken, og ta kasserollen av platen.
Bland sammen de tørre ingrediensene i en bakebolle. Ha i smørblandingen, og arbeid sammen til en fast deig. Del deigen i to, og kjevle hver del ut til en tynn leiv. Bruk rutekjevle, eller prikk godt med en gaffel. Stikk ut kjeks med en form, plasser på en bakeplate kledd med bakepapir, og stek i 8 til 10 minutter, til kjeksene er ble itt gyldne. Avkjøl på rist. Kjeksene kan oppbevares i lufttett boks i 2 til 3 uker. I følge Sætre er rugkjeks perfekt med blåmuggost og chèvre, vi spiste dem med Mimolette, en utrolig god fransk ost som er knall oransje på farge, og syntes det var en utmerket kombinasjon. Til syvende og sist tror jeg denne kjeksen passer godt til de fleste oster. Og så er den perfekt til bare å knaske på generelt, egentlig.

Ingen kommentarer: