fredag 12. februar 2010

Pumpernikkel-rundstykker.

Jeg er ganske forutsigbar.
Det kommer neppe som noen overraskelse (særlig ikke for de som kjenner meg), men jeg liker å ha en plan, et opplegg, orden og reda. Et banalt eksempel: Jeg liker å vite hva vi skal ha til middag før jeg drar på jobb. Dermed kan jeg handle på vei hjem, ha en handleliste å forholde meg til, vite hvor sent (eller tidlig) vi kommer til å spise, og generelt sett bare føle at jeg har bedre oversikt.

Med andre ord: Jeg er blitt en husmor av verste sort.


Mon det ikke alltid er så ille?Har man en plan, kan man legge inn trinn i planen man vet man kommer til å like.

Jeg liker å bake.
Vi skulle ha suppe til middag i går (planlagt kvelden før).
Hva med å bake noen rundstykker til å servere ved siden av?

Og så videre.

Pumpernikkel-rundstykker
ca. 17 stykker (avhengig av størrelse)

90 g mørk sirup
30 g smør
500 ml vann
3 ts tørrgjær
1 ss brunt sukker
1 1/2 ss karvefrø
2 ts fenikkel
1 ts havsalt
300 g rug (sammalt eller fint)
375 g hvetemel

Ha sirup, smør og vann i en liten kjele og varm til smøret er smeltet. La blandingen avkjøles litt. Bland sammen 200 g rug, tørrgjær, brunt sukker, karve, fenikkel og havsalt i en stor bolle, og tilsett smørblandingen. Arbeid godt sammen, og tilsett deretter resten av rugmelet og hvetemelet. Elt til du får en smidig deig. La den heve til dobbel størrelse.

Ta deigen ut på et melet bakebord, form ovale rundstykker og sett dem på en plate med bakepapir. Skjær noen snitt i overflaten med en skarp kniv. Dryss over litt ekstra rug. La rundstykkene etterheve i 45 minutter.

Forvarm ovnen til 180 grader. Stek rundstykkene i 25-30 minutter (avhengig av størrelsen). De er ferdige når du hører en hul lyd når du banker lett på undersiden av dem. Avkjøles på rist.

(Måtte ta med dette bildet. Hoho. Kanskje en 23-årig husmor, men skikkelig barnslig au!)

2 kommentarer:

Megan @ FeastingonArt sa...

Ohhh looks wonderful! I love pumperknikkel bread!

Siri sa...

Thanks! It's fun to bake too, you get to knead something that looks disconcertingly like brownie batter :)