lørdag 25. april 2009

Risotto med asparges, erter og basilikum.


Aspargessesongen er akkurat kommet i gang her i England, og da står jeg klar med handleposen, for asparges er nydelig. Perfekt alene, eller som her, til en sen middag, laget i de siste solstrålene en torsdagskveld.

(Perfekt kombinasjon.)
(Så juksar me lite ...)

Resultat:


Risotto med asparges, erter og basilikum
Etter oppskrift fra Easy Italian av Ursula Ferringo

1 liter grønnsakskraft (2 terninger + kokende vann)
1 ss olivenolje
50 g smør (jeg brukte margarin)
8 sjalottløk (jeg brukte en hel rødløk i stedet, det var det jeg hadde for hånden), finhakket
275 g risottoris
75 ml hvitvin (jeg brukt vermut)
225 g asparges, renset
revet skall av 1 sitron
150 g erter (jeg brukte frosne, funker fint)
150 g Parmesan, revet
en stor håndfull basilikumblader
salt og pepper

Lag kraften. Smelt deretter smøret og olivenoljen i en stor kasserolle, og ha i løken. Fres et par minutter, til løken blir myk. Ha i risen, og bland godt slik at riskornene blir smurt av fettet. Ha i vinen, og la den koke helt inn. Ha deretter oppi litt av kraften (jeg brukte én øse som mål), og la den koke helt inn mens du rører. Når kraften har kokt inn, har du oppi én øse til, og fortsetter å røre. Fortsett slik i cirka ti minutter, og ha deretter i asparges, sitronskall og erter (hvis du bruker ferske). Fortsett å ha oppi litt og litt av kraften, og når det er to minutter igjen av koketiden, har du i ertene (hvis du bruker frosne). Ta risottoen av platen og rør inn Parmesan og revne basilikumblader, og krydre med salt og pepper.

1 kommentar:

astrid sa...

nam! dette må prøves!